Espanya
(Jul. 5, 2022, 20:30h. Auditori Eduard Toldrá, CMMB)
El guitarrista Rafael Aguirre és un músic de renom internacional, enlluernador virtuosisme i immens repertori que ha actuat a 39 països. Rafael ha marcat un rècord a Espanya amb l’obtenció de 13 primers premis internacionals (entre els que figuren els del Concurs Tàrrega i el Pro Musicis de Nova York), sent el punt d’inici d’una carrera extraordinària que l’ha portat a ser considerat avui com un dels guitarristes de referència mundial.
Actua amb regularitat a sales de prestigi internacional, com el Carnegie Hall de Nova York, Concertgebouw d’Amsterdam, Konzerthaus de Viena, Sala Txaikovski de Moscou, Philharmonie am Gasteig de Munic, Laeiszhalle d’Hamburg, Palau de la Música Catalana de Barcelona, King’s Place de Londres, Filharmònica de Sant Petersburg, Teatre Nacional de Cuba, Hyogo Performing Arts Center (Japó) o el Seoul Arts Center (Corea del Sud). És el primer guitarrista a actuar com a solista a la Sala Simfònica de la nova Elbphilharmonie d’Hamburg.
El seu debut al prestigiós Festival suís de Verbier, interpretant el Concert d’Aranjuez de Joaquín Rodrigo al costat de la Verbier Chamber Orchestra va ser gravat pel canal medici.tv, convertint-se en el vídeo més vist a través de la seva pàgina Facebook, amb 3 milions de visites en dotze mesos.
A la temporada 21/22 debutarà amb orquestra als EUA amb la Billings Symphony a Montana i la Symphony of the Americas a Florida, així com també amb l’Orchestra della Svizzera Italiana i l’Orquestra Nacional d’Espanya. Alguns concerts recents van ser l’estrena de la “Fantasia” per a 4 guitarres de Joaquín Clerch a Belgrad així com concerts a l’Elbphilharmonie d’Hamburg, Auditori Nacional i Teatre Real de Madrid i concerts amb la Filharmònica de Lieja i la destacada soprano coreana Hera Hyesang Park .
Amb un repertori de més de 30 concerts per a guitarra i orquestra, ha actuat com a solista al costat de la Simfònica de la KBS a Corea, Orquestra Nacional de Lió, Simfònica de l’Òpera de Toulon, Orquestra Bruckner de Linz, Filharmònica Robert Schumann de Chemnitz, Filharmònica de Baden-Baden, Filharmònica de Thüringen, Orquestra de Cambra de Pforzheim, Nova Orquestra Filharmònica de Westfàlia, New Rússia de Moscou, Simfònica de la RTVE, Filharmònica de Màlaga, Orquestra Càmera Musicae, Orquestra d’Extremadura o la Sinfònica , entre d’altres, i amb directors com els Mestres Jesús López Cobos, Lorenzo Viotti, Karina Canellakis, Yoel Levi, Domingo Hindoyan, Miquel Àngel Gómez Martínez, Guillermo García Calvo, Pavel Baleff, Sebastian Tewinkel, Clemens Schuldt o Alexandre Myrat.
Les seves interpretacions són referenciades per la premsa internacional com “una benedicció” (Mainz Echo), “el futur de la guitarra de concert” (Kultur Port), “un dels ambaixadors més aclamats de la guitarra espanyola” (El País), exalçant a més la seva “maduresa i intensitat” (Ritme).
Seguint la tradició clàssica d’Andrés Segòvia i Narciso Yepes, Rafael Aguirre a més aposta per expandir i modernitzar el repertori del seu instrument nodrint-se addicionalment d’estils com el flamenc, la música de cambra, el pop, la música de cinema, la música folklòrica espanyola i llatinoamericana. Les seves col·laboracions amb compositors contemporanis l’han portat a més a estrenar obres de Sergio Assad – guanyador de Premis Grammy, Joaquín Clerch, Agustín Castilla Avila, David del Puerto i Daniel Real.
El seu primer àlbum va ser un recital publicat per RTVE Música, al qual li van seguir dos més per a Naxos. Amb el segell alemany KSGExaudio va publicar “Transcriptions”, amb un programa amb música de Bach, Scarlatti, Mendelssohn, Schumann, Debussy, Ravel i Gershwin transcrita per a guitarra a partir d’obres originals per a piano. La seva assídua col·laboració amb la violoncel·lista Nadège Rochat va donar lloc a “La Vida Breve” publicat per Ars Produktion. Dos projectes més li van presentar amb música brasilera (al costat de l’ensemble d’Anette Maiburg per al segell alemany MDG) i el fado (al costat de la cantant Filipa Tavares). La seva vuitena publicació veurà la llum el 2018 amb el primer enregistrament mundial de l’obra “Fulgores” de Lorenzo Palomo al costat de l’Orquestra Simfònica de Castella i Lleó, la violinista Ana Valderrama i el Mestre Jesús López Cobos, per al segell Naxos.
Com a resultat d’aquesta labor discogràfica, ha estat prenominat al Latin Grammy i ha rebut crítiques entusiastes de les revistes Gramophone, The Strad i Crescendo Magazine, a més de figurar a la programació de les principals ràdios internacionals com la BBC, NPR, CBS, Radio Stephansdom de Viena, Ràdio Berlin Brandenburg, HR Hessische Rundfunk, la Bayerische Rundfunk, NDR, MDR, Ràdio Nacional d’Espanya i The New Classical FM (Toronto).
A l’edat de 16 anys va fer el seu debut orquestral amb la Jove Orquestra de Màlaga en una gira per Espanya i el Marroc. Va ser becat per la Junta d’Andalusia i la Fundació Alexander von Humboldt de Bonn per fer els seus estudis a Alemanya amb el professor Joaquín Clerch a la Hochschule Robert Schumann de Düsseldorf, on es va graduar amb honors. Més tard va estudiar amb el professor Michael Lewin a la Royal Academy of Music de Londres. Actualment Rafael resideix a Madrid.